The Desire To Hug A Character

12 Feb

Sometimes in a literary interview they ask that question “Who´s your favourite fictional character”, or “Which fictional character would you like to take out for dinner” or something along those lines.

I´ve never had an answer to that question. But I´m about to finish “The Catcher In The Rye” and I´ve just experienced something I´ve never felt before: around chapter 22 I felt like hugging the main character. That lost and traumatised sixteen-year-old Holden Caulfield. I felt like wrapping my arms around him and whispering “I´m so, so sorry,” in his ear.

Anyone of you ever felt like that about a character you met in a book?
Or did you come across a character you would like to take out for dinner…?

 

 

11 Responses to “The Desire To Hug A Character”

  1. Mrs. Brubeck February 12, 2016 at 20:27 #

    Dat is een moeilijke hoor… Veel te veel goeie boeken gelezen en veel te veel films gezien om te kunnen kiezen 🙂

  2. hadjirahussainkhan February 13, 2016 at 07:56 #

    Ja, al zo vaak! ( maar ik kan nu eventjes niemand verzinnen)

  3. Myriam Dings February 13, 2016 at 13:01 #

    Wel, in zekere zin…
    Ik zat een tijdje geleden met Moemoe te wachten in de hal van Gasthuisberg. Naast mij kwam een euh…zeer imposante Afrikaanse vrouw zitten. Die de hele tijd zat te telefoneren. Dat gaf wel een beetje een verpletterende indruk, laat ons zeggen, ik voelde mij daar niet helemaal op mijn gemak bij.
    Maar toen dacht ik aan Mma Ramotswe, één van de prachtige figuren in de boeken van Alexander Mc Call Smith. Ik heb Mma Ramotswe natuurlijk nooit ontmoet, maar ik weet dat ze bekend staat als “traditionaly build” ! En daar was de dame naast mij, nu toch wel een mooi voorbeeld van…
    Mma Ramotswe is een zeer charmant personage, je moet in Botswana haar naam maar noemen, en elk gezicht bloeit open! En nu zat er eigenlijk een soort Mma Ramotswe nààst mij … Ik voelde mij al meteen stukken beter op mijn gemak – alleen spijtig dat ze zo veel moest bellen, anders had ik haar misschien nog aangesproken ook!

    • Kathleen February 13, 2016 at 13:41 #

      Dat is mooi 🙂

      • canxatard February 14, 2016 at 16:30 #

        Ja, mooi verhaal … Hoe literatuur ons empathisch maakt.

  4. Joke March 21, 2016 at 16:37 #

    Ik heb even gewacht met een antwoord op deze. Maar ik denk dat ik graag ‘de jongen’ uit ‘Hemel en hel’ van Jon Kalman Stefansson een knuffel zou willen geven. Hij kan dat gebruiken volgens mij. En hij mag ook absoluut mee aanschuiven aan tafel want ik denk dat als je hem wat tijd en ruimte geeft, hij heel interessante dingen zou kunnen zeggen op een heel onschuldige, authentieke manier.
    Mocht het nog niet duidelijk zijn, het boek is een aanrader 🙂 En de twee delen die erop volgen ook, maar het eerste boek toch het meest wat mij betreft.
    Fijne post van jou, leuk om zo naar boeken te kijken. En bij deze nog een warme knuffel voor jou. x

  5. Joke April 8, 2016 at 17:18 #

    Nog een kleine aanvulling: ik stelde Marc onlangs bovenstaande vraag. Hij kiest de bijbel, want hij wil wel eens met Jezus aan tafel zitten – niet knuffelen! – en vragen welke verhalen uit de bijbel het dichtst aansluiten bij de realiteit. Mannen hé! 😉

    • Kathleen April 8, 2016 at 19:16 #

      Dat is een origineel idee 🙂 Ik heb er hier ook ene die bij aan die tafel wil gaan zitten!

    • Kathleen April 8, 2016 at 19:17 #

      (PS: knuffelen ziet dieje van mij daarbij wel zitten 😉 )

      • Joke May 24, 2016 at 18:23 #

        Hihi! Ze kunnen samen een afspraak maken. Misschien als hij voor twee mannen moet nederdalen, dat hij zich de moeite dan getroost?! 😉

Leave a Reply

